Тысячи
литературных
произведений на59языках
народов РФ

Пусть всегда звучит торама тюшти

Автор:
Тамара Баргова
Перевод:
Тамара Баргова

Раськень ойме

 

Конёвон ютксто муинь кавто панкскеть ды сынь, мерят, одс вастовтымизь ломаненть марто, кона ней уш ютксонок арась. Конёвнеть, эсень тешкскень — ды, вант вана, зяро вий эйсэст: ловномстост  мелезэнь ледсь се, мезде кортынек ды мик кодат ёжонок ульнесть сестэ. Ледстявсь, кода ёвтнемстэ цитнесть Володянь сельмензэ, кода валдосто сон мизолдсь.

Мон ледстия Ромашкин Володянь. А мерян, ульнинек мартонзо покш ялгакс, ансяк вастовоманок свал эрсесть лембть, талновтыцят. Володя ёвтнесь «Торамадо», ков пачколесть, кода седейшкава вастасть эйсэст омбомасторсо. Сонзэ кунсоломсто мон дивсинь ды кенярдынь: оно кодат ломанть улить ютксонок! Стакачидест содазь, снартнинь мейсэяк ды лездамс Володянень. Се вастовомастонтькак кортамось мольсь теде. Мон сёрмадокшнынь сондензэ, ансамблядонзо, ансяк, марявсь тень, Володянь мельс сёрмадовксом эзь туе. Мон пеняцинь — а пек лездыть ансамблянтень. Сон витимим: лездыть. Ды ёвтнизе, кода Ф.Ф. Мамин татарось макснесь тенст ярмакт Швецияв молемс, кода лезды тензэ Мордовиянь Прявтонок Николай Иванович Меркушкин се шкастонть саезь, зярдо Володя якась Теньгушевань районов шокшатнень морост пурнамо. Юрий Фролович Юшкингак, зярдо ульнесь культурань министракс, лездась   тенст ламосо, лияткак лездыть. «Уш бути ули мелеть тенек лездамс, — энялдсь Володя, — сёрмадт минек моротнеде, сынь надобиядо парсте ойметь лецить…» Ды  сон ёвтнесь, кода квартирасонзо ламо часонь перть эйкакшонзо марто морсить.  Весть, келя, Фая шабраст сась, кевкстни: «Те кить минек кудосо  пель ие свадьбат тешкстыть?»

Сон ёвтынзе тень кинь-бути (эзинь тешкста кинь, паряк, эсензэ Ромашкинэнь) валтнэнь: «Бути раськень культурась ёмамо лангсо, эряви   превей ды кеме ломань, кие виев кедьсэнзэ таргасы сонзэ кулов потсто».  Неть валтнэ, маряви, сонсензэ Ромашкиндэяк. Сон истя эрясь, истя тейськак эрямонзо — илязо ёма тиринь раськень культурась.

Ломанень обуцясь истямо: а неемс тенек максозь паронть. Зяро теде кортазь, зяро валмеревкст пингестэ пингес тень ланга  ладсевсть… Ды ялатеке  те паронть редясынек ансяк сестэ, зярдо сон туи, ёми, сайсызь  маластонок… Зяро янксемат, эсь прянь чумондомат тень кувалма…

 Сеедьстэ эрси: паро валтнэнь ломанденть ёвтыть куломадонзо мейле, прок те шкас сонзэ эзть редя.  Истят уш минек  обуцянок.

Ромашкиндэ а мерят: питнензэ кияк эзь сода, эзь редя. Содасть, несть. Ялганзо, тонавтыцянзо, покш прявттнэ… Аволь кувака пингензэ перть сон кенерсь тееме минек раськень культуранть туртов пек ламо: невтемстэнзэ кепедизе питнензэ-мазычинзэ мирэнть-масторонть келес. Кавто иеть уш ютасть, кода Володя арась ютксонок, ды нейгак ризнэвти эйсэнек арсемась: кода а шкастонзо сон тусь, кода рана… Ды оштё вейке мелявкс-янксема пешти седеенть: лездавлинекак…

Шканть а велявтсак, ды течи каднови ансяк кортамс, кодамо ломанекс ульнесь Владимир Иванович Ромашкин. Ды мезе сон тейсь.

Вишка пингстэ Володянь эзть кольневтне. Таня патянзо марто кассть тетявтомо ды кадык нужачи эзть сода, ялатеке урозчись, сельмень сявадомась ульнесь эрямосост. Аваст, Мария Григорьевна, школасо важодсь, тонавтыцяль. Эйкакштнэ пек  вечкилизь ды кунсолость эйсэнзэ. Кудосо вана кольневтемат патят-ялакст пельдензэ эзть сода, а истямоль те авась.

Кассть сынь ве ульцясо: Ромашкин Володя, Викторов Ваня, Павлухин Володя, Еделькин Володя… Ульнесть ялгат, пингес кадовсть ялгакс, вейке-вейкенень лездыцякс. Икелепелев мерян, Ромашкиннэнь сы тевсэнзэ ялгатнень лездамось пек маштовсь.

Володянь эйкакшпингедензэ ёвтнесь тень Валентина Юдина, минек содавикс поэтессась. Эрясть сынь карадо-каршо, Володя секе тев сакшнось тенст, сельмензэ сявалесть: Юдинтнэнь ульнесь тетяст. Михаил  Петрович важодсь лесокомбинатонь прявтокс, ломанесь чарькодицяль, кортниль Володя марто, кевкстниль, кода тонавтни, мезе теи ютко шкасто. Кармавтсь яла: илязо ризнэвте аванзо. Паряк, цёраломань марто самай неть кортнематне весемеде пек таргасть цёрыненть шабрав. Васенце классо сынст Валя марто озавтызь ве парта экшс. Мезеяк берянь теньсэ арасель, авольть ушодо эйкакштнэ лангсост пеедькшнеме: «Тили-тили, теста, жених и невеста…» Сельведьс пачколесть Володят-Валят. Савсь озамс тенст башка-башка. Ансяк ялгаксчись эзь нардаво юткстост, вейсэ топавтсть кудов максозь тевтнень, лездасть вейке-вейкенень. Юдинтнэнь  жестьсэ вельтязь голландкаст свал формула потсоль — сон ульнесь тенст доскань таркас, конань лангсо решасть задачат.

Танят-Володят оштё школасо тонавтнемстэ морсесть сцена лангсо. Мейле цёрась тонадсь седямо — ялганзо марто тейсть ансамбля, налксесть чокшне ланга танцплощадкасо. Ицялонь се шкань од ломантнень туртов те ульнесь уцяскав ды мазый шка. 

Володя покш мель явсь спортонтень, ульнесь боксонь коряс разрядозо. Ды ялатеке музыкась изнинзе весе лия бажамотнень. Школанть прядомадо мейле тусь тонавтнеме музыкальной училищав, дирижёронь-хоронь отделенияв, теде мейле, шкань ютазь, — Казанень консерваторияв. 

Казаньсэ тонавтнемстэ Володя ламо мель явсь моротненень. Се шкава тосо, госуниверситетэнь историянь факультетсэ, ульнесь патриотической моронь клуб. Ромашкин якась товгак. Историянь наукань докторось И.М.Ионенко сонсь вечкиль морамо,  студенттнэсэяк  сыремтсь те бажамонть. Володя свал эрсиль тосо, ансяк меленть явсь аволь патриотической моротненень. Сонзэ пек вадрясто лиснесть пейдема моротне. Морсесь Сергей Никитинэнь, Юрий Визборонь моротнень. Те шкадонть ёвтнесь тень историянь наукань докторось, профессорось В.А. Юрчёнков, кона истя жо тонавтнесь сестэ Казаньсэ, историянь факультетсэ.

Кизна, Мордовияв сазь, Володя пурныль творческой группа, кона концерт марто ардтнесь минек велетнева. Гитарадо башка, сон маштсь нудейсэ седямо. Эрзянь ды мокшонь джазонтень бажамотне-эскелькстнэ саить ушодксонть тосто, авторонь моростонть, сеть концерттнэстэ, вастовоматнестэ.

В.А.Юрчёнковонь ды В.И.Ромашкинэнь китне-янтнэ таго вастовсть Саранскойсэ, ней уш МНИИЯЛИЭ-сэ, косо Володя седе парсте кармась марямо-чарькодеме народонь моротнень домкачист ды смустест. Сон аволь весть ардтнесь Татарияв, каратайтненень, тейсь сындест телефильма. М.Ф. Жиганов, институтонь се шкань директорось, кода маштсь лездась Ромашкиннэнь. Ды кода а лездамаль сонензэ, зярдо весе несть, кодамо покш мель цёрась явсь кочказь тевентень. Сон вечксь  экспедициятнень, маштсь ломантнень марто кортамо, ванстозь-мелявтозь пурнась минек раськень кельвалонь, моронь сюпавчинть. Володянь обуцясь истямоль — эрьва ломаненть оймес-седейс муиль ки-ян. Сонзэ марто шождаль якамс велетнева: куш сыре баба, куш од цёра — эрьвась панжилизе тензэ оймензэ, лездыль минек кезэрень творчествань пурныцятненень. Сонзэ марто весенень пароль.

Гуманитарной наукань научно-исследовательской институтонь неень директорось В.А. Юрчёнков ней арси нолдамс весе сеть сёрмадовкстнэнь, конатнень эсь шкасто туекшнынзе  институтов В.И. Ромашкин. Ламотне эйстэст совасть «Памятники музыкального творчества» пурнавксонтень, конанень покш питне путсь ЮНЕСКО-сь. Лиятне вана кадовсть апак тока, апак толкова. Кие тейсы тень сонстемензэ?

Нать, аволь наукас алтазель Володянь пингезэ. Институтсо улемстэ сон сайсь эстензэ сень, мезесь эрявсь тензэ сы шкань тевсэнзэ ды аламонь-аламонь лиссь се кинтень, кона тешкстазель тензэ менельстэ. Цёрась яксесь Рав чиресэ Грушинэнь фестивалев, «Строитель» клубсо пурнакшнось моронь сёрмадыцят-ладсицят, каратайтнеде, кода уш кортынь, эрзянь койтнеде фильмат тейнесь… Ды тень пачк капшазь мольсь эсь тевентень. Сон уш маласоль, ансяк зярс эзть содаво паро ладсо сонзэ тешксэнзэ.

  Геннадий Дулкин (сонзэ марто самай вастовстькак Володянь китне-янтнэ «Торамань» теема шкастонть) ёвтнесь сынст вейсэнь мельтнеде-бажамотнеде, седе, зяро савсь тенст майсемс эсь прянть невтемга. Цёратне бажасть теемс инструментальной ансамбля, косо бу гайгевельть кайга, нудей, кальцяемат, пувамот, торамо… Нурькинестэ, сеть седямопельтне, конат ванстовсть, пачкодсть течинь чис.

— Володя кассь интеллигентэнь семиясо, раськень моротнень маринзе  ансяк консерваториядо мейле, эрзянь келенть ушодсь тонавтнеме  колоньгемень вете иесэ. Мон те шкас эзия стувто, кода пейдевтсь эйсэнь эсь кортавкссонзо, — ёвтни  Г.Дулкин. — Вейкесь минек вейсэндясь се шкава: а сон, а мон эзинек марсе, кода морасть седикеле эрзянь цёратне…

Цёрань вайгеленть сынь маризь моросо 1990-це иестэ Йошкар-Оласо, ков якасть «Фенно-Угрия» фестивалев. Эстониясто тов сакшнось Виктор Данилов, седей потмаксос эрзянь ломанесь, кона содась пек ламо тиринь морот ды пек вадрясто, раськень койтнень коряс, морсесь сынст. Владимир Ромашкин поладызе  Даниловонь тевензэ Мордовиясо,  пурнась цёрань ансамбля. Зярдо васоло Эстониясо стака ормась куродызе Виктор Даниловонь, сон  мелявтозевсь: ёми пингень перть пурназь сюпавчись — минек раськень сюпавчись. Весть энялдсь  малавикс ялганстэнь: весементь, мезезэ ули, эряви пачтямс Ромашкиннэнь. Ансяк сон чарькодьсынзе пурнавксонзо.

Данилов ульнесь финнэнь-угрань раськетнень творчестваст покш содыцякс, В. Ромашкин марто сынь кортасть ве кельсэ, чарькодевикс кельсэ. Эзь кенере Володя ялганть мелензэ топавтомо, кода эзь кенере теемс ламо лиянтькак…

1991-це иень июньстэ цёратне, ней уш «Торама» ансамблясь (те лементень састь вейсэ, превть путсь-макссь А.С. Алёшкин художникесь, кона парсте содасы минек фольклоронть) тердемань коряс якасть Финляндияв. Ниленьгемень вете чинь перть сынь нучк-пачк ардтнизь раськень масторонть, невтнизь эсь ёрокчист 120 церьковава, чизэнзэ кавто-колмо концертт  макснесть. Сындест сестэ сёрмадсть весе газетатне, эйсэст невтнесть телевидениява. Морост гайгсть радиова — весе программатнева.

Самай се шкастонть, Финляндиясто велявтомадо мейле, мон седе парсте карминь содамо В. Ромашкинэнь. Сон сась тенек издательствав, се шкань директоронтень А.С. Лузгиннэнь, покш мельспаросо невтнесь  весе газетатнень, листовкатнень, плакаттнэнь, фотографиятнень, конат нолдазельть Финляндиясо «Торамадонть». Ёвтнемадонзо минек эйсэяк кассь-кенерсь раськенек  кувалма аёвтавикс мельспаро. Мон снартынь В. Ромашкиндэ, «Торамадо» эсенек газетас сёрмадомо. Володя максызе тень весе материалонть, ансяк те сёрмадомась таргавсь течис. Тенень ульнесть тувталт, конатнеде аламодо уш ёвтнинь икеле.

Финляндиядо мейле ульнесть Швеция, Англия… Фестивальть, концертт… Минек цёратнень вельде раськеденек кармасть содамо мирэнь-масторонь келес. Тосо содасть, тесэ жо, эсенек масторсо, сынь прок  арасельтькак. Ды сестэ «Торамась» сыргась Смоленскоев, «Голоса России» фестивалев.

Эряви меремс, «Тораманть» уш а весть тердтнекшнызь омбомасторга гастролев. 1991-це иестэ, Нефтекамскойсэ Международной  ярмункасо улемадо мейле, сынст тердизь мик кото масторов! «Торамась» ковгак эзь моле — ярмакост арасельть ды кияк тенст эзь арсеяк максомс. Смоленскоев вана, кода а стакаль сыргамс ярмактомо, — сыргасть! Эрясть кельме турбазасо ды, тень лангс апак вано, изнясть! «Торамась» яволявтозель сехте вадрякс. Истя минек раськень моротнесэ, эрзянь ды мокшонь алятнень морамонь ёрокчисэст «изнязель» тиринь мастороськак.

 Самай сестэ мон сёрмадыя васенце  материалом, кона алтазель В. Ромашкиннэнь ды «Торамантень». Шкатне ульнесть, эрьвась соды, пек стакат ды тень эзть удала «Тораманть» лемс ансяк шнамо валтнэ. Мон шнынь сынст  ды теске ёвтынь эрямонок, культуранок кувалма ризксэм. Ды вана ней, шкадо мейле, малав кемень иень ютазь, макссынь те апак печата  статьястонть саевкстнэнь, куш, видьстэ меремс, сестэ сёрмадозенть смустезэ аламодо нардавсь.

«Косо бу те аволь уле, вере аштицятнень кедьсэ эли эсь юткова кортамсто, зярдо ледстяви минек  культурась, сельмень икелев сти Володя Ромашкин, «Торама» фольклорной  ансамблянь прявтось, конань лемезэ гайги меельце иетнестэ аволь ансяк минек масторсо — томбалеяк. Сеске мик а ледстявитькак весе мастортнэ, косо сон ульнесь уш: Финляндия, Австрия, Швеция, Англия, Германия, Венгрия… Сельмень икеле ашти Володя Ромашкин, минек эрзянь цёрась, сэрезэ — малав кавто метрат, мазы чачо, куцьканонь судо, варштавкс марто, конадо а кекшеват, ды истят кеметь мельть-арсемат  прясонзо, конатнень коряс сон тунь а кавтолды… Ды истямо виесь —
Володя Ромашкин — ашти кедень венстезь… Визькс, амазы, апаро. Ансяк те — неень минек эрямонть весемеде редявикс невтевксэзэ, течинь культуранок, весе эрямонок тешксэзэ.

Венстезь кедесь — культурань кудотнева, библиотекатнева «керязь» телефонтнэ (сынст кис апак пандо), издательствань редактортнэ энялдыть рамамс книгат, конатнень максызь тенст зарплатань таркас, минек поэттнэ ды писательтне сынсь микшнить эсь сёрмадовксост. Врачтнэ, музыканттнэ теевсть шапкань, кассетань, лиянь мезень микшницякс. Кие истя а теи, вачодо ёжовтомо пракшны эли каясы прянзо симемас, поезд алов…

Ды, тень лангс апак вано, ялатеке гайгить морот, лиснить книгат,  библиотекатнесэ ютавтневить ловныцятнень марто вастовомат, невтневить художественной выставкат. Кевкстемс: кинень те эряви, бути мезеньгак кис ярмакт тенек а пандыть?.. Кинень? Миненек ды сетненень, кить сыть минденек мейле.

Мазый валт, мертядо? Паряк, истя. Ансяк сеяк виде: весе минь важодтяно, васняяк, шнамонь апак учо, сы шканть лезэс. Нужась комась вельксэзэнек. Ансяк минь а синдевицят, седеяк покш мельсэ тейтяно вечкевикс тевенек.

В. Ромашкин ды сонзэ «Торамась», эрзянь моронть вельмевтезь виезэ — алкукс сы шкас эскелькс. Те — минек улипаронок, сюпавчинек. А стяко истямо покш мель явить омбомастортнэсэ минек те сюпавчинтень — сонзэ эйсэ ванстови раськень оймесь. Зяроцеде кунсолан «Торамань» моротнень, «Тюштянь»… ды седеем пешкеди аёвтавикс кенярксто, прок эрьва моросонть монсеньгак оймем, кона вайгелень таргамсто кепеди верев монь эйсэяк.

«Торамань» моротне сёрмадозь лазерэнь диск лангс. Ансяк вана вастовомсто кевкстия Володянь:

—  Мезеньгак пандовкс тень кис ули?

—  Неят, вана тесэ вишкинестэ сёрмадозь лемем, — мизолдозевсь сон. — Тень кисэяк пильгес сюконян омбомасторонь лездыцятненень. Ансяк бу ванстовольть минек моротне!

Истя вана минь вансттано  сюпавчинек. Ансяк кинь течи те пек талновты?  Минь тонадынек бороцямо… Минсь кадык вачотано, кадык пезнынек асатыкстнэс, ансяк макст тенек бороцямс… Властенть кис, идеятнень кис, чи ало таркань кис, лиянть-мезенть кис…

Окойники, зярдояк ойматано, ялгат, ды арсезевтяно: «Мезе кадови минденек мейле?» Арсезевтяно азорокс: нать, раськенть вандынь чизэ, сонзэ  культуразо, сюпавчизэ ды мазычизэ — трешникень питнесэть?..  Улема, сюпавтнэнь питней кудост седе эрявить?.. Тердян арсезевемс весень. Тердян сюпавтнэнь ды «од рузтнэнь»…

Арсезевтяно…»

Те статьясь сестэ эзь лисе. Ловномадонзо мейле  Володя мерсь тень: «Весе истя. Ансяк лисемадонзо мейле монень а кармить мезеньгак максомо».

Сюкпря,  шкась полавтовсь. Курок «Торамась» теевсь седицянь-морыцянь пек содавикс коллективекс. В. Ромашкинэнь кармасть содамо  весе Фенно-Угрияванть. Сонзэ содамочись, маштомачись, чарькодьксчись цидярдызь весе стакачитнень. Полавтневсть коллективсэнть ломантне, апак учонь стакачить лиснесть эрьва ёндо (ушолевсть судебной тевть, «Тораманть» эзть мере невтнемс телевидениява, моронзо лоткакшность марсевемеде минек республикань радиосояк  —   а чарькодеви мезень кис пандсть кежть…), ялатеке «Торамась» эрясь, морась! А ютниль ве концерткак, косо сон а лисевель сцена лангс, ды свал ваныцятне вастасть эйсэнзэ кецязь. Кадык  ютыльть моро марто кедень венстезь — те коесь мейле теевсь налксемакс, конань коряс неявсь, кинь кодамо оймезэ — максыть-арась лезкс… «Торамась» виензась од эскельксэнь тейнезь. Сон уш налксесь-морась джазонь седиця ды киштиця марто.  Морась  аволь ансяк эрзянь ды мокшонь, лия раськень мороткак. Россиянь эрьва областьсэ, республикасо, косо эрить эрзят ды мокшот, сон ульнесь вечкевикс инжекс, сыремтиця штатолокс, конань эйстэ эрьва косо кирвазиль раськень койтнень, моротнень содамо бажамось. Истя ульнесь,  ды тень кис весе Фенно-Угриянть пельде В. Ромашкиннэнь (пачкодезэ тоначискак!) минек сюкпрясь. Ледстясынек, теде башка, истят покш концертнэнь, конат алтавсть республикань покшчинтень, ине Эрьзянь 125 иетненень. «Торамась» эрьва косоль, кенериль эрьва ков. Ды В. Ромашкин ульнесь раськень творчестванть весенень покштояк покш пачтицякс-кандыцякс. Те капшавтсь сонзэ эрямо, важодеме, тееме. Мезес ансяк сон а кундыль ансамблянтень концерт марто ардтнемс ярмаконь добовамга. Ве шкасто кармсесь модамарень кастомо,  мейле — скалонь кедень тееме… Медьгак ушолесь таргамо-микшнеме. Отяжелесэ ульнесь паро ялгазо — К.Я.  Казеев, кона тонавтызе, кода кезэрень шкава  минек сэрдятне пурнасть-анокстасть вирьга медь. Володя сыремсь, ансяк те тевеськак сюпавокс эзизе тее. Кой-кить арсесть эйстэнзэ  кода коммерсантто, сельмест мик сявалесть лангозонзо. Ансяк вейкесь эзь сатно те  «коммерсантонтень» — эзь машто манчеме, эзь машто ярмаконь тееме. Зярдо тень сонсь парсте чарькодизе,  видькстась: «Мон артистан». Ды уш эзь кундсе теде мейле  кодамояк тамашас. Содась, лезкс тень эйстэ а ули.

Теде ёвтнесть Владимир Ивановичень   малавикс ялганзо Владимир Павлухин  ды Иван Викторов. Цёратне содылизь Володянь, кода кортыть, нучк-пачк. Саемс куш тень: неть ялгатнеде башка кияк а ёвтаволь: школадо мейле В. Ромашкин сыргсесь тонавтнеме Астраханень рыбной институтов. Тосто саизь армиявгак. Мейле уш тов тонавтнеме сон эзь велявто. Армиясо ульнесь шифровальщикекс. 1971-це иестэ, армиядо мейле, кармась тонавтнеме музыкальной училищасо. Теевсь содавиксэкс Н.И. Бояркин марто. Кист мольсть  рядсек. Вейсэ важодсть «Памятники народного творчества» книганть лангсо — Володя пурнась материалонть. Ансяк вана учёноекс эзь карма. Мекс? Те кевкстеманть максния ялгатненень. В. Павлухин, паряк, весемеде видестэ ёвтызе тувталонть: В. Ромашкин, бути ансяк кияк кармавтовлизе, улевель наукань кандидатокс. Сестэ жо сонензэ те эзь эряво. Володянь мельс  тукшнось пурнамс перьканзо велень бабатнень ды кунсоломс сынст, сёрмадомс пельдест моротнень. Теньгак эрявсь маштомс тееме.

Ве шкане Володя рамась Вирь ало Тавласто каладо кудыне, ульнесть пизынензэ Рузаевкань районсо, Ицялонь Ташкина велинесэ. Сон усксилинзе тува омбомасторонь ялгатнень, невтнесь сыненст минек эрямонть, койтнень, сонськак, паряк, тоналесь ваномо эрямонок лангс сынст сельмсэ.

Эрьва косо сонзэ ульнесть малавикс ялганзо ды тенень лездась раськень моротнень вейсэнь вечкемась. Сон эсь эйкакшонзояк — Виталянь, Андреень ды Галянь — тонавтынзе раськень моронь вечкеме-чарькодеме. Ледстнян Андрейде валонзо: «Ушоды морамо истя верьга, мик ёжозо цёранть машты. Оно кодамо моронть виезэ!»

Галянень кемголмово иесэ кармась пандомо стипендия Нижней Новгородонь Приокской райононь администрациянь  прявтось — истя  тусть  мелезэнзэ «Торамась», эрзянь ды мокшонь моротне. Виталянь саизь тонавтнеме Эстонияв. Тосо цёрась эсь вийсэ тейсь творческой кавто коллективть ды тонавтни мартост раськень моротнень. Сонсь Владимир Иванович казезель Святой Мариянь крёстсо — Эстониянть ды Мордовиянть ютксо ояксчинь кемекстамонть кис. Мейле, 50 иензэ топодеманть кувалма, сонензэ максозель Каролинань торось — кезэрень налксематнень вельмевтемаст кис. Фестивалев, кона ютась Ленинградонь областень Рощина велесэ, тердезельть самодеятельной ниленьгемень коллективть, ды весемеде пек тукшнось мельс «Йовлат» ансамблясь, конасонть Ромашкинтнэ  ульнесть семиянек: эйкакштнэ ды тетяст.

В.И. Ромашкин косо ансяк арасель, ков ансяк эзь пачколе! Зяро сон тейсь!  Ды, тень лангс апак вано, кияк, зярдояк эзизе марсе эсь прянь шнамодо. Сон шнась эрзянь раськенть  киштемань-морамонь ёрокчинзэ, шнась «Тораманть»… Зярдояк эзь покшкавтне, пингензэ перть киньгак эзь покорда, киньгак эзь сялдо, чумонтеньгак муиль идемань тувтал.

Истят ломантнень пельде эряви тонавтнемс, кода вечкемс эсь тевенть, путомс тензэ ойме, верьга кандомс эсь раськень лементь. Пельдензэ эряви тонавтнемс сененьгак, кода маштомс ладямо эсь юткова, мазыйстэ эрямс. Аволь весемесь, кода эряви, лиснесь Володяньгак. Ильведькстнэ ней уш а витевить. Се паро — ломанесь эсь мелензэ каршо эзь стякшно. Те самай се кись, конаванть молезь ялатеке вастсак часиянть.

 

Сятко. – 2004. – №9. – С.112 – 122.

Пусть всегда звучит торама тюшти

 

Прошлым летом в Подлесной Тавле состоялся первый фестиваль эрзянской народной песни. Событие неслучайно совпало с днем рождения организатора известного ансамбля «Торама» и его первого руководителя Владимира Ромашкина. Ведь именно «Торама» стала брендом мордовской народной музыки и пения на всем пространстве страны и далеко за ее пределами. Легендарная «Торама» побывала в Финляндии, Швеции, Голландии, Дании, Англии, Польше, Эстонии. Была лауреатом Государственной премии Мордовии (1996), лауреатом Всероссийского телерадиоконкурса «Голоса России».

Владимир Ромашкин ― величина значимая в эрзяно-мокшанском мире. Пройдет какое-то время, и ученые по его стопам будут изучать то, что им было найдено, то, что он создавал. Важно будет знать, как формировался этот человек, что способствовало его творческому развитию. Да и сегодня многим небезынтересна судьба этой талантливой личности. Володя Ромашкин был связующим звеном между прошлым и настоящим нашего народа. Через его «Тораму» мы заряжались мощнейшей энергетикой, исходящей из голоса, вобравшего в себя голоса веков. И как легендарная торама Тюшти (потому и коллектив его был назван «Торамой») поднимала и объединяла народ в тревожные времена, в годы бедствий, так же и «Торама» Владимира Ромашкина будила нас от векового сна, пробуждала чувство осознания себя представителем большого древнего народа, чувство гордости за свою принадлежность к нему. Он был нашим Тюштей, Тюштей всей Финно-Угрии конца XX — начала XXI веков.

И вместе с тем он был своим парнем. Настолько своим, что, казалось, у него нет и не может быть недругов. Он был доступен всем, никогда ни перед кем не ставил себя выше. Он был как естественный росток из земли. Выходил петь на сцену босиком, потому что так ближе к земле: ее токи пронизывают человека насквозь и дают силу. А еще, когда он пел, прикладывал ладонь к уху, словно прислушивался. Свой ли голос слушал или голос «Торамы»? А может, голоса предков, которые вплетали свое пение в пение его ансамбля?.. «Торама», семейный ансамбль Ромашкиных, демонстрировал всем, кто его слышал, независимо от национальности и вероисповедания, мощь таланта народа. Силу исполнительского мастерства коллектива в единении всех людей.

И как горько, что о нем мы говорим уже в прошедшем времени. Жил-то всего 51 год. Жить бы да жить еще, творить, созидать... В моей памяти он навсегда останется большим мальчишкой, обаятельным и нежным, а то и хулиганистым, и это, вероятно, не было только игрой, созданием своего имиджа. Всё, что ни делал он, все было направлено на одно ― творчество, расширение круга ценителей народной песни, народной музыки, которой он посвятил себя. И когда у его изголовья «Торама» пела самую значительную в репертуаре коллектива старинную песню о Тюште, к нам из глубин нашего существа, от земли и от неба шло это горькое осознание: мы провожаем в последний путь нашего Тюштю.

...Володя не знал баловства в детстве. С сестрой Таней росли без отца, с матерью. Мария Григорьевна работала учительницей, ее очень уважали как ученики, так и свои дети. Была она очень строгой.

Друзья детства, школьные друзья ― Иван Викторов, Владимир Павлухин, Владимир Еделькин. Иван Васильевич Викторов, тоже выросший без отца, вспоминая те годы, рассказывал: Володю ему ставили во всем в пример.

В первом классе Ромашкина посадили за первую парту с Валей Юдиной. Ребятишки сразу стали дразниться: «Тили-тили-тесто, жених и невеста». Через неделю их рассадили.

Класс был сильный, хороший, из него вышли поэт, художник, музыкант, врач, строитель, бизнесмен...

Жили, считай, на одной улице, росли вместе. Ходили друг к другу. Всё так, как и должно быть у хороших друзей. Но несмотря на это, Володя особо не примыкал к компаниям, он оставался в стороне и от слишком бойких, и от отличников-тихонь. Он был сам по себе. То ли по этой причине, то ли за цельный характер его уважали ровесники. А к восьмому классу, когда все заметно повзрослели, на него активно стали обращать внимание девчонки: он стал симпатичным, заметным парнем. К тому же с сестрой очень хорошо пел со сцены, участвовал в концертах, олимпиадах.

В те годы в Ичалках все активно увлеклись борьбой, Володя и здесь не пошел со всеми — стал заниматься боксом у тренера Писарева. Со временем бокс занял заметное место в его жизни, поэтому для некоторых его сверстников выбор им музыкального образования был как бы неожиданным.

В. М. Юдина хранит подарок Володи ― дудочку, такую же, на какой он всегда играл и какую ему подарил один сельский умелец, Павел Дружинкин. Когда-то в школьные годы с Володей вместе готовились к урокам, экзаменам у Юдиных. Вся голландка бывала исписана доказательствами геометрических теорем. Володя обычно приходил после тренировок, стучался в дверь боксерской перчаткой.

В день похорон Валентина Михайловна, как и все ичалковцы, ждала Володю на родине ― вначале его собирались хоронить в Ичалках. Но его там так и не дождались. А Валентине Михайловне всю ночь слышался стук боксерской перчатки в дверь...

Володя в Ичалках был кумиром, земляки его боготворили. Свет материнской доброты, уважения к ней отражался и на сыне. Но он и сам многое сделал, оставив яркий след в сердцах людей. Так и надо жить, чтобы после твоего ухода люди вспоминали о тебе светло.

За плечами Ромашкина были дирижерско-хоровое отделение Саранского музыкального училища, дирижерско-хоровой факультет Казанской консерватории, аспирантура НИИЯЛИЭ. Он прошел много дорог, побывал в сотнях сел и деревень в исследовательских экспедициях, записывая исконно народное, чудом сохранившееся и передающееся из уст в уста. Это были не только песни, но и плач на могиле, и пословицы, и сказки, и даже рецепты... Но главным все-таки для него было пение, звучание народных инструментов. Профессор Н. И. Бояркин поставил его в один ряд с такими выдающимися собирателями фольклора, как финн Хейки Паасонен, эрзянин Макар Евсевьев и другой эрзянин Андрей Маскаев...

В Андреевке Большеигнатовского района, например, Ромашкин целиком записал и даже потом снял на телекамеру эрзянскую свадьбу (сохранилась ли она в архивах?) такой, как она праздновалась, а бывает, празднуется и сейчас. Андреевцы стали родней Ромашкина, писали ему письма, приглашали в гости. Побывав у каратаев в Татарии, рассказал о них в фильме «Каратаи». А потом стал создавать творческие коллективы: вначале «Эрзянь ават», потом «Торама», семейный «Йовлат» — в названии множественное число от избранного Володей псевдонима Йовлань Оло.

Удивительно, так много собрав и сделав, Володя так и не защитился, не стал кандидатом наук. Вероятно, на то были свои причины.

В 1990 году Ромашкин становится преподавателем республиканского училища культуры и в то же время организует ансамбль «Торама». Состав ансамбля менялся, кто-то уходил, кто-то приходил, но лицо коллектива, мастерство его от этого не тускнело, а всё более совершенствовалось. Расширялся репертуар, ребята играли на старинных народных инструментах: нудей, гарьзя, кальцаема, чавома, вешкема. Об ансамбле снят фильм «Зов Торамы».

Ромашкин побывал с гастролями во многих странах мира: Германии, Швейцарии, Финляндии — с ансамблем «Эрзянь ават», с «Торамой» выступал по России, в Финляндии, Эстонии, Англии, Швеции, Польше, Латвии, Литве. Записано четыре компакт-диска с эрзянскими, мокшанскими, финскими, эстонскими песнями, несколько аудиокассет.

В 1999 году в Эстонии состоялась презентация альбома ансамбля «Торама», на которую был приглашен весь финно-угорский актив. На республиканском радио он начал было вести передачу «Од гай» со своими детьми, Андреем и Галей, где пропагандировал народную музыку с большим тактом, пробуждая интерес к ней у молодежи. Но с некоторых пор с подачи своих коллег, ставших недругами, стал запрещенным на нашем телевидении и радио. И теперь, пусть хоть после его ухода, этот пробел надо восполнить. Хотя как восполнить то, чего уже нет?

В нашей республике нет, наверное, селения, где не побывала «Торама». Да и за пределами Мордовии, везде, где проживают эрзя и мокша, родственные нам народы, Владимир Ромашкин и «Торама» известны. В 2001 году за развитие связей с Эстонией Владимир Иванович был награжден крестом Святой Марии.

Ценили его и у нас в республике. Ни один концерт, можно сказать, не проходил без участия «Торамы». Я помню концерт мастера джаза Гараняна, куда также органично вписал ось кантри «Торамы» с невероятным оригинальным вплетением в мордовскую музыкальную лексику африканского барабана, на котором солировал Геннадий Дулкин. Неописуемый восторг охватил зал, когда экспромт виртуоза-пианиста дополнился и развился пением и игрой «Торамы». Знание музыкальных нюансов, фольклора позволило Ромашкину импровизировать, не нарушая картину народной музыки.

А вспомним наши большие праздники, концерты, посвященные юбилею республики, съезду мордовского народа, 125-летнему юбилею Степана Эрьзи... Последнее выступление «Торамы» с Владимиром Ромашкиным состоялось на открытии Третьих малых Олимпийских игр 3 июля 2002 года...

А впереди были планы, планы... Соединение народной песни «Торамы» с танцем ансамбля «Визави» ― лишь один штрих к этому. Володя очень радовался своему приобретению ― плейеру, благодаря которому мог записывать пение и корректировать его, подчищая посторонние звуки. Сколько мог он записать! Фестивали, поддержка молодых исполнителей появлением их кассет ― всё это было его детищем. Он открывал дорогу молодым, мечтал о своей студии, чтобы пропагандировать в меру своих возможностей широко и доступно народную, национальную музыку. Популярность среди молодежи Бакича Видяя, вступление на сцену многих других исполнителей ― свидетельство этому.

Одержимый, он даже возникающие препоны пробовал использовать на пользу дела. Его легендарное «Я мордовский еврей» кто только не слышал. «Подумаешь, не дают наши песни в местном эфире! А мы выходим в международный»!» ― У «Торамы» был свой сайт в интернете, где давалась вся информация о коллективе, сюда шли сообщения, приглашения со всего мира.

Бравада, несгибаемость, конечно же, стоили многого. У Ромашкина много было сторонников, поддерживающих его и морально, и материально, но нередко надо было пробивать непонимание или нежелание понимать. А чаще всё объяснялось банальным «нет денег».

Приходит, к примеру, приглашение для «Торамы» из-за границы, а его замалчивают. Говорят об этом, когда остается денька два до выезда ― уже не успеваешь оформить документы, — и выезд срывается. Что только он не предпринимал, чтобы освободиться от удручающей зависимости. Интернет помог решить часть проблем, но деньги, вернее их недостаток, не давали осуществиться многому.

«Эрзянь цёра, рост под два метра, орлиный нос и взгляд, от которого не увернуться, не спрятаться, с мощью аргументов ― и с протянутой рукой. Это символ состояния нашей куль туры, символ всей нашей теперешней жизни...» ― так написала я когда-то в статье. Володе это не понравилось, и материал не был опубликован. «Я хоть и с протянутой рукой, но в нее пока дают. А напечатаешь ― глядишь, перестанут».

Это был романтик — Дон Кихот наших дней, воюющий с непониманием, призывающий каждого не прозябать, жить активной жизнью. Он торопился жить, многое сделать. Кажется, несколько жизней вместил в короткое время, отпущенное ему Богом. Даже в том, что у него появилась новая семья и родилась дочь, Володя проявил свое стремление к полнокровной жизни, гармонии в отношениях, хотя только он знает, чего это ему стоило. Неслучайно всех друзей, близких ему людей спрашивал озабоченно: «Вы меня осуждаете?»

Но сказано: «Не судите ― да не судимы будете». Человеку дана одна жизнь. Он просто обязан стремиться к счастью. Иначе что же это за жизнь?

Последние свои месяцы Володя был неизмеримо счастлив, и низкий поклон за это женщине, одарившей его своим теплом и любовью. Она была рядом с ним до последнего мгновения.

Отдельно еще надо сказать о том, каким он был отцом, каким был другом. Своих детишек: Виталия, Андрея, Галину, ― по рассказам друзей, он буквально на руках носил. «Посадит Андрейку в рюкзак ― и пешком в свое Ташкино-Ромашкино...»

Ташкино ― это селение в Ичалковском районе, где Володя имел что-то наподобие дачи. А помимо этого, участок земли в Рузаевке, домик и огород в Подлесной Тавле. И везде бывал, работал. Пешком вышагивал дальние километры, с рюкзаком за плечами. Сыновей растил спартанцами, чтобы умели за себя постоять. Гордился дочерью, тем, что она у него есть, что очень талантлива. Девочка в шесть лет уже пела народную песню, словно родилась с ней, проявив понимание, как ее исполнять. Неслучайно в тринадцать лет стала получать именную стипендию от главы администрации Приокского района Нижнего Новгорода И. Н. Ивашкина за участие в международном конгрессе «Этнофутур-4», прошедшем в Эстонии.

― Зачем тебе эти дачи? ― спросил его однажды друг Иван Викторов. ― Лучше бери у меня картошку, помидоры...

― Нет, мне это надо, ― ответил Ромашкин.

И уж конечно, не только материальным был озабочен, копаясь у себя на грядках, хотя и это было весьма существенно для поддержки большой семьи. Ему, пожалуй, будь на то возможность, иметь бы домик в каждой деревеньке, где был когда-то, чтобы везде, средь любого народа, быть своим, посидеть на завалинке, поговорить о житье-бытье, о том, например, как уродилась картошка или какие травы когда заготавливать. И петь песни... Одним словом, плести эту вязь жизни неотрывно, от прошлого к сегодняшнему и в будущее.

Друзей не выбирают. Они или есть, или их нет. У Володи были хорошие друзья, потому что он сам был человеком, с которым можно просто потолковать или даже помолчать. Он был тактичным в дружбе, никому не навязывал своих проблем. Заболела мать, Мария Григорьевна, и осталась на Володиных руках ― об этом немногие знали. Зато он сам предложил своим друзьям Оле и Джаку Рютеру поддержку и не раз приходил посидеть с их малышами.

Оставаясь неиссякаемым фанатом, Володя лучше и трезвее всех понимал значение того, что он делает. Его ребятишки каждый день читали по-эрзянски и заучивали тексты, учили финский, эстонский языки. Он был не просто отцом, он был главным их педагогом. Очень хотел передать всё то, что имел в себе, своим детям. Когда отправлял Виталия в Эстонию учиться, говорил ему: «За тобой пойдут другие. Не подведи». Поэтому Андрей пошел в музыкальное училище, чтобы со временем суметь заменить отца. И потому его дети на похоронах отца вместе с «Торамой» пели «Прощание с Тюштей», что было выше личного горя, гражданским поступком, и очень соответствовало натуре самого Владимира Ромашкина.

Сегодня у нас в республике несколько коллективов, начало которым положила ромашкинская «Торама». Популярность ансамбля была настолько велика, что коллектив посчитал себя обязанным сохранить бренд и после ухода из жизни Володи. Известен новый состав ансамбля «Торама», которым руководит Андрей Ромашкин, есть «Морденс», им руководит бывший участник группы «Торама» Юрий Буянкин. После «Торамы» Юрий уезжал на некоторое время в Москву, очень хотелось ему выпустить диск со своими музыкальными композициями. «Образы предков» ― так он назвал свой первый диск и первый концерт ансамбля в Саранске. С тех пор прошло больше пяти лет. Сегодня «Морденс» ― лауреат многих российских и финно-угорских фестивалей и конкурсов.

И есть еще детская этнографическая группа «Торама» при Дворце детского творчества, которым очень успешно руководит Геннадий Дулкин. Его знают по всей Мордовии, России, в финно-угорском пространстве вот уже на протяжении без малого двадцати лет. Участник ансамбля «Торама», человек, с кем Владимир Ромашкин, можно сказать, положил начало этой легендарной группе, ― уроженец села Сабаева Геннадий Дулкин всегда обращал на себя особое внимание. На фоне высоких, под два метра, участников ансамбля он казался еще меньше, но вместе с тем был, пожалуй, самым выразительным исполнителем. По всему было видно, как он вжился в народную песню, органично чувствует себя в ней, словно сам из песни вырастает. Как-то по-особому крепко и прочно расположившись, сплетя руки на груди, он, несмотря на небольшой рост, воплощает в себе былинную силу и мощь народа, он не просто поет ― размышляет, причитает, призывает. И глаз зрителя, слушателя чаще всего останавливается именно на нем, потому что он более всех несет смысловую нагрузку исполняемого произведения. Запомнился он и с барабаном, ритм его действовал зажигающе, соединяя весь зал в единое целое, завораживая всех.

Геннадий Дулкин по профессии музыкант, окончил Саранское музыкальное училище. Работая в республиканском научно-методическом центре народного творчества, познакомился с Владимиром Ромашкиным. И потом на протяжении нескольких лет вместе тесно работали, разъезжая по Мордовии, по стране и по зарубежью сначала в поисках народного песенного творчества, а потом уже с этими песнями гастролируя. В 2007 году Геннадию Васильевичу Дулкину присвоено звание почетного работника образования Российской Федерации.

Коллектив, руководимый Г. В. Дулкиным, ставит спектакли на основе песенного народного творчества, третий год участвует в экспедициях по собиранию устно-поэтического народного творчества в селах республики. «Торама» ― лауреат целого ряда международных фестивалей, коллектив получил первую премию на престижном международном детском фестивале «Сияние звезд» в Санкт-Петербурге в 2005 году.

«Торама» жива!

 

2009

Рейтинг@Mail.ru